Manajemen Strategis pada Sektor Publik di Provinsi Sulawesi Tenggara

Main Article Content

Maudhy Satyadharma
Syaifudin Suhri Kasim
La Ode Fasikin
La Ode Abdul Harlan

Abstract

This study attempts to examine the implementation of strategic management in the public sector in Southeast Sulawesi Province, especially in the scope of the Office of the Governor's Expert Staff for Government, Law, and Politics of Southeast Sulawesi Province. This study uses a qualitative research approach using a descriptive method. The purpose of descriptive research is to describe problem solving in accordance with existing facts systematically and accurately. The results of the study found that the implementation of strategic management is closely related to the current state of ASN. Good strategic management can provide clear direction, improve competence, and motivate ASN to work more effectively. However, challenges in strategic management, such as rigid bureaucracy and resistance to change, also reflect various issues faced by ASN. To optimize ASN performance, it is necessary to implement strategic management, as well as adequate support in dealing with change and this has been done slowly but surely in the scope of the Office of the Governor's Expert Staff for Government, law and politics of Southeast Sulawesi Province.

Article Details

Section

Articles

References

Akhmad. (2017). Studi Pengembangan Kemampuan Sumber Daya Manusia Dalam Pelayanan Publik Di Kantor Pelayanan Terpadu Kabupaten Jeneponto. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 6(2), 136849. https://doi.org/10.26858/jiap.v6i2.2476

Almashyakhi, A. M. (2022). An Evidence-Based Review of e-HRM and Its Impact on Strategic Human Resource Management. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 10(03), 542–556. https://doi.org/10.4236/jhrss.2022.103033

Dewie Tri Wijayati. (2010). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Manajemen Strategik pada Organisasi Non Profit (Studi Manajemen Strategik pada Dinas Propinsi Jawa Timur). Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 12(1), 24–32.

Fathya, V. N. (2017). Reformasi Manajemen SDM Aparatur di Indonesia. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 10(1), 49–56.

Faujiah, S., Syaifudin, M., & Andriani, T. (2023). Implementasi Manajemen Strategi dalam Lembaga Pendidikan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 4(3), 641–650. https://doi.org/10.31933/jemsi.v4i3.1400

Hasina, H., & Satyadharma, M. (2023). Peran Pemimpin dalam Pencapaian Tujuan Organisasi: Studi Pada DPD Pemuda Panca Marga Provinsi Sulawesi Tenggara. Arus Jurnal Sosial Dan Humaniora (AJSH), 3(1), 25–34. https://doi.org/10.57250/ajsh.v3i1.175

Ilyas, I., Marlinda, C., Herman, H., Marhalinda, & Satriadi. (2023). Manajemen Strategi. CV. Azka Pustaka.

Ismail, M. S. (2021). Manajemen Strategis Sektor Publik. Penerbit Qiara Media.

Kadarisman, M. (2019). Efektivitas Kinerja Aparatur Sipil Negara Dalam Pelayanan Administrasi di Kota Depok. Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu Dan Praktek Administrasi, 16(1), 17–32. https://doi.org/10.31113/jia.v16i1.202

Kalangi, R. (2015). Pengembangan sumber daya manusia dan kinerja aparat sipil negara di Kabupaten Kepulauan Sangihe Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum (Ekonomi …, 2, 1–18.

Lapalelo, B., Mambu, L., & Imran, T. (2024). Analisis Pengawasan Terhadap Efektivitas Kerja Aparatur Sipil Negara pada Kantor Camat Tondano Barat Kabupaten Minahasa. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(3), 18925–18934.

Listiani, T. (2011). Manajemen Kinerja, Kinerja Organisasi serta Implikasinya Terhadap Kualitas Pelayanan Organisasi Sektor Publik. Jurnal Ilmu Administrasi: Media Pengembangan Ilmu Dan Praktek Administrasi, 8(3), 312–321.

Oja, H. (2016). Penerapan Manajemen Strategi dalam mewujudkan kinerja organisasi sektor publik. Societas: Jurnal Ilmu Administrasi Dan Sosial, 5(1), 1–11.

Prastiwi, S., & Meirinawati. (2016). Manajemen Strategi Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata Kabupaten Bojonegoro Dalm Mengembangkan Potensi Objek Wisata Edukasi Little Teksas Wonocolo. Publika, 4(11).

Rahmawati, S. D., Sholikhah, V., & Huda, M. N. (2019). Pemanfaatan Sistem Pelayanan Publik dalam Meningkatkan Kualitas Hubungan Masyarakat di Kementerian Agama Kabupaten Tuban. Jurnal Administrasi Pendidikan Islam, 1(2), 170–183. https://doi.org/10.15642/japi.2019.1.2.170-183

Ramli, Y., & Kartini, D. (2023). Manajemen Strategik dan Bisnis. Bumi Aksara.

Rosiadi, A., Setiawan, M., & Moko, W. (2018). Praktek Manajemen Sumber Daya Manusia Berbasis Kompetensi pada Organisasi Sektor Publik. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(2), 156–169. https://doi.org/10.26905/jmdk.v6i2.2208

Salusu, J. (2004). Pengambilan Keputusan Stratejik Untuk Organisasi Publik dan Organisasi Non Profit. Grasindo.

Setijabudi. (2010). Peningkatan Kinerja Layanan Organisasi Publik Melalui Penerapan Manajemen Stratejik. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 10(1), 19–26.

Siswoyo, M., Permana, I., & Jafar, L. A. (2020). Pengaruh Kompensasi Terhadap Kinerja Aparatur Sipil Negara (ASN) di Kantor Satuan Polisi Pamong Praja Kota Cirebon. Prosiding Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (KIMU) Klaster Humanoira, April, 31–42.

Suaedi, F. (2019). Dinamika Manajemen Strategis Sektor Publik di Era Perubahan. Airlangga University Press.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Undang-Undang No. 5 Tahun 2014 Tentang Aparatur Sipil Negara.

Yulianti, D. (2018). Buku Ajar Manajemen Strategi Sektor Publik. Pusaka Media.

Yunus, E. (2016). Manajemen Strategis. Penerbit Andi.